Scentuous EDP

Scentuous EDP
Scentuous - Always with you

Wednesday, August 9, 2017

Peluang Ke - 2



Hi U Olls!!!

Ak x tahu mcm mn nk explain ni kt korg. Ok cite die mcm ni... Smlm Nashrin xputus2 pujuk ak supaya maafkn die. Die ckap die menyesal, die mntak bg die peluang ke 2. Lepas solat aku doa "Ya Allah, Kau tunjukanlah kebenaran dlm permasalahan ku ini, Aku redha atas segala ketentuan yg telah Kau tetapkan".

Petang semalam aku decided nk dgar dr mulut die sendiri knp die buat mcm tu? Knp die msg Ieta? So lepas solat asar aku turun jmpe die. Aku buat perangai mmg langsi abes. Tapi yg peliknyer, die tetap sabar. Die tak mcm Ayub yg even dh terang2 salah ttap xnak turunkn ego. Die lain dr lelaki lain yg aku kenal seblom ni.

Aku tanyer die knp die buat mcm tu? Die ckap die xtahu knp die buat mcm tu, die xtahu yg msg Ieta tu salah. Niat die sekadar nk bergurau. Aku ckap knp bergurau mcm tu? Knp perlu ckap yg die suke kt Ieta? Die ckap sbb Ieta yg tanyer dulu... die suke Ieta ke? So die blas mcm tu sekadar nk mengenakan Ieta.

Lepas tu aku tanyer die... knp die msg Ieta in the first place? Die ckap die btol2 sekadar nk ckap terima kasih kt Arin. Kalo bkan sbb arin n Ieta nk jmp mlam tu, mesti die xdpat simpan sweet memory ktorg kt sane.

Lepas ak dgar die explain, terdetik dlam hati aku. Ade beberapa benda dlm diri die yg aku je paham & org lain xtahu or susah nk paham...
1. Die ni xpernah berkawan dgn pompuan n die tak tahu cara mcm mn nk berbual ngan pompuan. Disbbkn Ieta tu kwan aku, so die sboleh2nyer nk gunakan perkataan2 yg sopan.
2. Aku pernah cite kt korg yg die ni punyer pemilihan bahasa adalah sgt pelik. sbb die suka gunakan bahasa2 yg mcm dlm novel n sajak2. Plus die dlu belajar 2 thun kt Indonesia. bukan belajar Uni but podok. Which is area yg pendalaman. Biler die nk berckap ngan bdak2 kt sane, die terpaksa explain dlm bahasa indonesia... kt sane tak wujud google translate yea. so die terpaksa guna kamus. Korg imagine sendiri mcm mn die nk ubah semua tu sedangkan die bru blk tahun lepas?
3. Die sorg yg sangat suke menyakat. Bg die semua perbulan ngan Ieta tu sekadar borak2 kosong. Aku tahu die ckap jujur sbb aku kenal die.

Die ckap knp Ieta bg screen shot separuh2? Knp x semua? knp Ieta x send yg die ckap die syang aku sgt2? hurmm... aku pun tak tahu knp Ieta buat semua tu...

Selang xlama lepas tu Nonon hantar screen shot conversation Nashrin & Ieta. Aku bace satu persatu. Byk wassap yg Ieta dh potong. Aku tanyer Nonon... knp Kak Ieta xbg semua? Nonon ckap die bg yg penting2 je. WHAT? seriously. If die nk elokkan keadaan die spatutnyer bg semua! penting atau tak aku yg akan tentukan! Then, aku perasan yg Nonon tahu aku tak puas hati. "Kak Ieta ckap die buat mcm tu just utk uji abg nashrin je... samada die setia or tak ngan akak".

Aku explain kt Nonon satu-persatu knp Nashrin tu berbeza drp lelaki lain yg ktorg pernah kenal. Tp aku rase Nonon xkan pham. Sbb aku pon mula2 susah nk pham Nashrin tu mcm mn orgnyer. "Ieta niat nk uji Nashrin... Nashrin igt Ieta nk mengayat die... Ieta igt Nashrin btol2 tangkap cinta dgn Ieta... sedangkan Nashrin just bergurau nk mengenakan Ieta. Aduhai.... ape ke benda lah hanat semua ni???

Lama aku pk. Aku tenung mata Nashrin dalam2. Aku nk cr kejujuran dlm diri die. Dari td die tak sudah2 mntak maaf. Die mengaku mmg salah die, die yg cari penyakit, die tak tahu bnd yg die dh buat tu adlh di consider sbgai curang. Pada die if org tu dh keluar dating or pegang tangan, itu bru dikatakn curang. APAKAH? lembabnyer lah otak mamat tu?

Aku sedar yg Nashrin tu agak slow skit. ckap pun gagap2. tp aku tetap syang die. Aku terima die seadanya... mcm mana die terima semua kekurangan aku. Aku decided nk bg die peluang kedua. Mungkin in a future tuhan akan uji ktorg dgn byk lgi ujian. tp aku harap die takkan ulang lagi kesalahan yg sama. Sedangkan Allah sendiri pun bg peluang utk setiap hambanya berubah, sebesar mn pon dosa itu. Dulu mse aku ngan Ayub, aku boleh bg die byak peluang... tp die still the same. Bukan salah die... tp salah aku sbb tak memahami die org yg mcm mn. So this time around aku taknak buat mistake yg sama. Aku buka hati aku untuk faham Nashrin. Untuk faham yg semua manusia ni berbeza, ade sesetengah org boleh terima kte bergurau, ade sesetengah org anngap gurauan kte tu sindiran, dan paling teruk ad org yg anggap gurauan kte tu adlah perkara serious. Nashrin tak tahu semua tu sbb die tak expose to social relationship between man & woman.

Aku jugak cube pham knp Ieta buat mcm tu. knp die take childish action mcm tu. Mcm mn die boleh terfikir utk uji Nashrin. Knp die drag conversation dgn Nashrin lepas dr juz say Thanks to Azreen. Skarang Ieta mcm nk menjauhkan diri. Die ckap die stress. Aku pun malas nk mendesak. Aku xnak pikir yg die sekadar nk lepaskn diri die dr Azreen so die gunakan Nashrin. Aku jugak sedar yg Ieta ade kekurangan dia sendiri. Ieta ni jenis cepat perasan. Die akan rase yg seorg lelaki tu suka kt die kalo lelaki tu buat baik dgn die. Padahal blom tentu org tu suka, lelaki kan mmg perangai mcm tu. So aku tak salahkn Ieta kalo die rase semua yg Nashrin ckap tu mcm nk mengayat die. Now the worst part is Ieta take this situation as a chances for her to get rid of Azreen. Hurmmm....

Doa aku hanya satu, Supaya semua ini akan berakhir dgn baik. Aku terima semua takdir Allah dgan Redha dan dgan hati yg lapang. Aku harap Ieta sedar yg ape die dh buat ni sbnrnyer salah walaupun niat die baik. Aminn.

K lah. Bye!

No comments:

Post a Comment